تولید شکر، تولید قند، چغندر قند،تصفیه شکر، آپارات، قند حبه،قند کله، خط تولید قند،خط تولید شکر،خط تولید نبات، تصفیه شکر

چغندر قند چیست؟

چغندر قند با نام علمی Beta vulgaris گیاهی است دو ساله از تیره اسفناج که بصورت گیاهی یکساله زراعت می شود. چغندر قند طی دوره رشد رویشی فاقد ساقه بوده و بصورت مجموعه ای از برگهای بزرگ افقی تا عمودی مشاهده می شود.تولید قند چغندر قند

طول دوره رشد برای تولید قند ۶ تا ۹ ماه می باشد. معمولاً در آب و هوای کوهستانی از رشد و کیفیت خوبی برخوردار است و در ایران مناطقی چون شهرستان اقلید و شهرکرد و تربت حیدریه بالاترین سطح کشت را دارند.

چغندر قند سازگاری وسیعی به شرایط محیط متنوع دارد به سرما و گرما نسبتاً مقاوم است تحمل خشکی را دارد به شوری خاک نیز مقاوم است.

عوامل محیطی مانند حرارت، نور، طول روز و رطوبت خاک تا حد زیادی تعیین کننده نحوه رشد و ذخیره قند در ریشه می باشد. خاکهای بارور، دارای زهکشی خوب، بافت متوسط و اسیدیته خنثی تا کمی قلیایی برای چغندر قند ایده‌آل است . عملکرد در خاکهای نیمه سنگین بشرط وجود زهکشی خوب نیز مطلوب می باشد .

 

۱- چغندر قند حاوی ارزش غذایی بالا اما بسیار کم کالری است

چغندر قند دارای ارزش غذایی چشم گیری است.

این سبزی بسیار کم کالری است، اما غنی از ویتامین ها و مواد معدنی ارزشمندی است که بدن ما به آن ها احتیاج دارد. در واقع آنها تقریبا حاوی تمام ویتامین ها و مواد معدنی هستند که شما نیاز دارید.

در ادامه مروری کلی از مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم چغندر قند پخته خواهیم کرد:

  • کالری: ۴۴
  • پروتئین: ۱.۷ گرم
  • چربی: ۰.۲ گرم
  • فیبر: ۲ گرم
  • ویتامین ث: ۶٪
  • فولات: ۲۰٪
  • ویتامین ب۶: ۳٪
  • منیزیم: ۶٪
  • پتاسیم: ۹٪
  • فسفر: ۴٪
  • منگنز: ۱۶٪
  • آهن: ۴٪

چغندر قند همچنین حاوی نیترات های غیر آلی و رنگدانه ها می باشد که هر دو از ترکیبات گیاهی مفید برای سلامتی می باشند.

 

۲- کمک به کنترل فشار خون بالا

بیماری های قلبی مانند حملات قلبی، نارسایی قلبی و سکته مغزی از شایع ترین علل مرگ در سراسر جهان هستند. فشار خون بالا یکی از عواملی است که زمینه ساز اینگونه بیماری ها می باشد.

مطالعات نشان داده اند که چغندر قند می تواند به میزان قابل توجهی فشار خون را کاهش دهد.

تاثیر این سبزی برای درمان فشار خون سیستولیک بسیار موثر تر است. همچنین چغندر خام نسبت به چغندرقند قوی تر عمل می کند.

این تاثیر کاهش فشار خون احتمالا به علت غلظت بالای نیترات در چغندر قند است.

سطح نیترات خون حدود شش ساعت پس از خوردن این سبزی افزایش می یابد. بنابراین چغندرها فقط اثر موقت بر فشار خون دارند و مصرف منظم آن برای کاهش فشار خون ضروری است.

اگر به مشکل فشار خون بالا دچار هستید، توصیه می کنیم این مطلب را از دست ندهید: درمان فشار خون بالا با این ۱۳ ماده غذایی

 

۳- چغندر قند می تواند باعث بهبود ورزش شود

مطالعات متعدد نشان می دهند که نیترات های غذایی ممکن است عملکرد ورزشی را افزایش دهند. به همین دلیل، چغندر اغلب توسط ورزشکاران استفاده می شود. به نظر می رسد نیترات با بهبود کارایی میتوکندری های درون سلول ها، که مسئول تولید انرژی هستند، بر عملکرد فیزیکی بدن اثر می گذارد.

در دو مطالعه نشان داده شد که مصرف ۵۰۰ میلی لیتر آب چغندر در روز و به مدت شش روز متناوب، ۱۵ تا ۲۵ درصد در زمان تمرینات شدید، باعث افزایش ۱ الی ۲ درصدی عملکرد کلی بدن می شود.

همچنین خوردن چغندر قند می تواند عملکرد شما را در زمان دوچرخه سواری و ورزش های هوازی بهبود ببخشد و مصرف اکسیژن را تا ۲۰٪ افزایش دهد.

 

 

۴- چغندر قند به کاهش التهاب کمک می کند

التهاب مزمن یکی از عوامل ایجاد بیماری هایی مانند چاقی، بیماری های قلبی، بیماری های کبد و سرطان می باشد. چغندرها دارای رنگدانه هایی به نام بتالین هستند که ممکن است به طور بالقوه خواص ضد التهابی داشته باشند. بالبته لازم به ذکر است که بیشتر تحقیقات صورت گرفته در این زمینه بر روی موش ها انجام شده است و هنوز آزمایشی بر روی انسان صورت نگرفته است.

 

۵- بهبود عملکرد دستگاه گوارش با چغندر قند

چغندر قند حاوی مقادیر زیادی فیبر است که از مهم ترین موادی است که باید در رژیم غذایی روزانه ما وجود داشته باشد. فیبر در کنار خواص زیادی که دارد برای هضم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش هم مفید است.

یک فنجان چغندرقند حاوی ۳.۴ گرم فیبر است که منبع خوبی برای دریافت آن به حساب می آید.

همچنین جالب است بدانید که فیبر با خطر کاهش بیماری های مزمن مانند سرطان روده بزرگ، بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ ارتباط دارد.

 

۶- چغندر قند و سلامت ذهن

عملکرد ذهنی انسان به طور طبیعی با افزایش سن کاهش میابد. برای برخی از افراد این کاهش عملکرد قابل توجه است و ممکن است منجر به ابتلا به بیماری هایی مانند زوال عقل شود.

کاهش جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز ممکن است به این کاهش عملکرد کمک کند. جالب است بدانید که نیترات موجود در چغندر قند ممکن است باعث تقویت رگ های خونی و افزایش جریان خون به مغز شود.

طی تحقیقاتی ثابت شده است که چغندرها به طور خاص باعث بهبود جریان خون به بخش جلویی مغز، منطقه مرتبط با تفکر، تصمیم گیری و حافظه می شود.

تولید قند چغندر قند

۷- خاصیت ضد سرطانی چغندر قند

سرطان یک بیماری جدی و بالقوه کشنده است که با رشد غیرقابل کنترل سلول ها به وجود می آید. وجود آنتی اکسیدان ها و طبیعت ضد التهابی چغندرها موجب توانایی این سبزی در جلوگیری از سرطان می شود. هرچند شواهد موجود برای اثبات این فرضیه نسبتا محدود است.

مطالعات نشان داده اند که عصاره چغندر قند، تقسیم و رشد سلول های تومور در حیوانات را کاهش می دهد.

همچنین یک مطالعه آزمایشگاهی با استفاده از سلول های انسانی نشان داد که عصاره بتروتیک که در رنگدانه های بتالین وجود دارد، باعث کاهش رشد سلول های سرطانی پروستات و پستان شد.

 

۸- چغندر قند به کاهش وزن کمک می کند

چغندر دارای خواص تغذیه ای متعددی است که باید برای کاهش وزن مفید باشند. اولین مورد این است که چغندر قند حاوی کالری پایین اما آب فراوان است.

افزایش میزان مصرف غذاهای کم کالری مانند میوه ها و سبزیجات با کاهش وزن همراه است. علاوه بر این، با آن که چغندر کم کالری است، حاوی مقادیر متوسط پروتئین و فیبر می باشد که هر دو مورد از مواد مغذی مهم برای حفظ وزن سالم هستند.

همچنین فیبر موجود در چغندرها باعث کاهش اشتها و افزایش احساس سیری می شود که در نتیجه باعث کاهش مصرف بیشتر غذا و کالری بیشتر می شود. در حالی که هیچ مطالعه ای به طور مستقیم بر روی اثرات چغندر قند بر کاهش وزن انجام نشده است، اما بر اساس خواص دیگر آن که در بالا ذکر کردیم، می توان تاثیر آن را ثابت کرد.

تولید قند چغندر قند

محصولات این مجموعه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *